Dag 28 – New York - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Letsgousaeast - WaarBenJij.nu Dag 28 – New York - Reisverslag uit Brooklyn, Verenigde Staten van Letsgousaeast - WaarBenJij.nu

Dag 28 – New York

Door: Kor

28 Mei 2015 | Verenigde Staten, Brooklyn

Vandaag NY uitkammen. De wekker staat op 0800uur. Voor de zekerheid. We hebben nog maar 2 dagen. Die willen we niet slapend doorbrengen. Dus dan de wekker. Maar als zo vaak. Als je wel een wekker hebt, ben je toch al vroeg wakker. Zo ook nu. 630uur vallen mijn luiken open. Met de intentie om open te blijven. Terwijl ik gisteren tot 0030uur heb zitten tikken. Vertikt nu mijn lichaam om rust te nemen. Als het géén rust wil, krijgt het géén rust! Iedereen knort nog lekker. Dus de schoentjes aan. Lekker ontwakend hardlopen. Tap tap. Ik sta vroeg buiten. Blijkbaar niet als enige. De stad die nooit slaapt is er ook. Is ook op, niet naar bed geweest. Nog wakker en druk doende. Dus daartussen val ik niet op. Straten zijn hier lang en recht. Dat loopt makkelijk in onbekend terrein. 25 minuten heen, omkeren en 25 minuten terug. Piece of cacke. Na 50 min ben ik weer thuis, weer in Mark’s world. Dorien zit dan al gedoucht klaar. Gaat het ontbijt scoren. Vers gemaakte broodjes bij de broodjesmeneer even verderop. Kan ik lekker douchen en koffie zetten. De dag is begonnen. Dus de jongens wakker maken.

We zijn er klaar voor. NY uitkammen. We hebben de toeristenbus in het vizier. Dus dat is ons doel. Op naar het centrum. Op naar tickets voor de bus vinden. We gaan met metro en zuigen onze -unlimited weekkaart-leeg. Tegen tienen zijn we op Broadway. Bij de metro worden we al opgewacht door een kaartjesverkoopmevrouw van de bus. Dus de tickets vinden ons. Hier tikken we ons laatste deel vakantie budget af. We hebben de bustickets. Dus op naar de bus!

We staan te wachten op de eerste komende bus. Het is mooi weer dus we willen bovenin. Dat wil iedereen. Dus wij wachten tot er ruimte is. Ruimte bovenin voor onze 4 zielen, vlak bij elkaar. Dat duurt gelukkig niet al te lang, want het busje komt zo. En weg zijn we. Onze ticket is 48uur geldig. 48 uur. Mijn hemel. Na 4 uur hebben we het wel gezien. Het schiet niet op. Deze bus komt langs alle high-lights, langs alle mooie delen van de stad. Alle hotspots. Maar dan moet hij wel rijden. Het gaat tergend langzaam. Deze 2 uur durende route zitten we na 3 uur pas op de helft!

We zien de One World toren opdoemen. Daar gaan wij morgen op! Spannend. We horen van de speaker dat de toren is uitverkocht. Dat mensen voor de deur blijven slapen. Voor kaartjes. Kaartjes om op de eerste dag er op te mogen. Zij hebben waarschijnlijk niet van online kopen gehoord. Wij wel. Want daar heb ik ze weg. Online. Wij hebben tickets. Wij gaan er op. Morgen, als de eerste bezoekers. YES!

Maar we zijn moe, willen wat eten. Willen wat rust. We hoppen er bij Rockenveller toren af. Scoren wat eten en gaan lekker picknicken in het Central Park. Wie dot dat? Wij! Maar eerst naar de LEGO store. Die zit bij Rockenveller tower. Walhalla voor de kids. Kunnen zij hun ogen ook uitkijken. Daar gaan we dus eerst heen.

Lekker picknicken. Onze versnaperingen mee. Hier ploffen we neer. Lekker op het gras. Zicht op het Plaza Hotel (uit Home Alone 2). Met zicht op de sky line. Heerlijk relaxed. Chill.

Later pakken we de metro weer. Terug naar BroadWay. We willen nog een bios pakken. Altijd leuk om te doen. Zeker in NY. Films komen hier eerder uit. Biossen zijn hier mega groot. Dus mega leuk voor de jongens. Maar helaas geen film past bij onze party of four. Geen film wat geschikt is voor ons vieren.

Dan M&M’s World maar eens checken. Hier wordt je door de M&M’s maximaal uitgekleed. Om alle mogelijke combi’s te kopen. In deze overweldigende Chockoholick winkel. Wij zijn nuchter. Kopen niets. Lekker “kijken, kijken, niks kopen…”. Er is ook een scan machine. Deze Scant de bij jou behorende M&M kleur. Bink checkt zijn kleur. Zijn kleur is Rood. Dit is heel passend. Want Rood is zijn lievelingskleur. Rood is van de brandweer. Dat wil hij worden. Rood klopt. Dit heeft de scan dus al goed. Maar de bijbehorende tekst is nog passender. Deze zegt: “Once a man told you, In the future You will be a very important person, and you answered that man. Yes I know…!” Heerlijk. Zo passend antwoord. Klopt helemaal. Dit is Bink!

Vanavond geen bios. Wat gaan we dan doen? Onze bus ticket heeft ook een lichttour Een tour door de avond van NY. Start om 1800. En het is reeds 1900uur. Dit kunnen we dus ook doen.
Tour duurt 2 uur. Maar dat is ons te lang. Dan hoppen we er wel af tijdens de tour, bij de Brooklyn Bridge. Dan zijn we al bijna bij Mark’s Place. Bijna thuis. Maar de bus wijkt af van haar regels. Vandaag geen stop bij de Brooklyn Bridge. Dus geen tussenstop. 2 uur non stop tour (zonder files natuurlijk…) Wij weten het al. Hoppen er al weer af vooraf voordat de bus start. Dit duurt ons allemaal te lang. Wij zijn te moe. We zijn te vies. Ons netvlies kan niet zo veel ohs en ahs meer aan. Onze nek is stijf. Willen slechts wat drinken, slechts een douche, slechts en een bed. Volgorde maakt ons niet meer uit.

De metro brengt ons in Brooklyn. Douchen de stadsaanslag van ons af. Drinken gezellig samen wat fris/bier met chips, Pretzsels met pindakaas dip (I love this country). Keuvelen gezellig na over vandaag. Wat we hebben gezien. Hier krijgen Joep en Bink ook de LEGO Ms. Liberty, die ik stiekem vanmiddag heb gekocht. Klein stukje aandenken aan deze grote stad. Dan nemen we alle foto’s van vandaag door op de computer. Tenminste dat proberen we. Om er samen doorheen te lopen. Maar we hebben het wel gezien. Het is dezelfde film. Kennen hem al. Zijn moe. We willen plat. Dat is wat we gaan doen.

Iedereen erin. Ik tik dit verslagje erin. Kan het later dan wel fatsoeneren. Later leesbaarder maken. Dan heb ik het tenminste op ‘papier’. Ligt het vast. Kan je het niet meer vergeten. En mag ik het wel vergeten. Dan mogen ook mijn luikjes dicht. Plat. Terwijl NY nog even doorbruist. Sust in mij alle onrust weg. Heerlijk. Snurk.

Tags: Metro, Bus tour, Do NY